Ridesport

Ridesport blir organisert av det internasjonale forbundet FEI; Fédération Equestre Internationale. Det konkurreres innen dressurridning, voltige, sprangridning, distanseridning, feltritt og kjøring. Grenene deles inn etter dyktighet i ulike klasser, og i motsetning til mange andre idretter, konkurrerer menn og kvinner i samme klasse i ridesport. Dressurritt, sprangridning og feltritt er olympiske øvelser.

Dressurridning går ut på å vise hestens bevegelsesmønster og lydighet gjennom ulike øvelser og gangarter. I sprangridning skal hestene hoppe over ulike hindre uten å rive dem. Feltritt består både av dressur, utholdenhetsløp og sprangridning. Distanseridning er ritt over lange distanser. I kjøring spennes en eller flere hester foran ulike vogner som styres av en kusk. Voltige er en slags turning på hesteryggen. Det konkurreres også i galoppløp over kortere distanser.

I ridekonkurranser for yngre utøvere brukes ponnier, mens de voksne utøverne som regel bruker ulike typer halvblodshester. Ridesport er også spennende for publikum, og grener som sprangridning trekker mange tilskuere.