Ridesport

Ridesport blir organisert av det internasjonale forbundet FEI; Fédération Equestre Internationale. Det konkurreres innen dressurridning, voltige, sprangridning, distanseridning, feltritt og kjøring. Grenene deles inn etter dyktighet i ulike klasser, og i motsetning til mange andre idretter, konkurrerer menn og kvinner i samme klasse i ridesport. Dressurritt, sprangridning og feltritt er olympiske øvelser.Dressurridning går ut på å vise hestens bevegelsesmønster og lydighet gjennom ulike øvelser og gangarter. I sprangridning skal hestene hoppe over ulike hindre uten å rive dem. Feltritt består både av dressur, utholdenhetsløp og sprangridning. Distanseridning er ritt over lange distanser. I kjøring spennes en eller flere hester foran ulike vogner som styres av en kusk. Voltige er en slags turning på hesteryggen. Det konkurreres også i galoppløp over kortere distanser.I ridekonkurranser for yngre utøvere brukes ponnier, mens de voksne utøverne som regel bruker ulike typer halvblodshester. Ridesport er også spennende for publikum, og grener som sprangridning trekker mange tilskuere.